نقد و بررسی بازی Dead Island
 
بگو هستی2
چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:, :: 7:59 ::  نويسنده : نیما تهی

بازی Dead Island در سال 2006 معرفی شد، اما از آن سال به بعد عرضه این بازی بارها با تأخیر مواجه شد. دلیل آن هم می تواند ساخت بازی هایی مانند Call of Juarez و چند عنوان دیگر توسط Techland باشد. در حالیکه این بازی بی سر و صدا مراحل ساخت را پشت سر گذاشت، سازندگان با عرضه یک CG غافلگیر کننده از این بازی، تمام نظرات را به سمت خودشان و این عنوان جلب کردند. این CG آنقدر زیبا و خلاقانه بود که افرادی مانند هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) را تحت تأثیر قرار داد، اما نسخه نهایی بازی به اندازه آن CG متحیر کننده نیست.

داستان

بازی در جزیره زیبایی به نام Banoi رخ می دهد. یک جزیره ساحلی با مناظر فوق العاده که همه گردشگران را به آنجا کشانده است. شخصیت اصلی بازی هم از جزو همین افراد است که در این جزیره برای تفریح آمده اند. همه چیز روال معمول را دارد و مردم لحظات خوشی را سپری می کنند. شخصیت اصلی بازی که سرمست از خوشی های اطرافش است، چندان به اتفاقاتی که در کنار او رخ می دهند، توجه نمی کند. او بعد از یک روز طولانی به اتاقش می رود و می خوابد، اما صبح فردا مانند روزهای معمولی نیست. او از خواب بیدار می شود و متوجه اتفاقاتی می شود که در طول شب رخ داده است. دیگر خبری از شور و هیجانی که شب گذشته شاهد آن بود، نیست و همه آن ها جایشان را به افراد مرده، خون و آشوب داده اند. شخصیت اصلی بازی به یکباره با زامبی هایی روبرو می شود که به سمت او حمله ور می شوند و قصد کشتن او را دارند. او خود را نجات می دهد و چند تن از نجات یافتگان را پیدا می کند.

داستان بازی با حمله مرموز زامبی ها شروع می شود و بازیکنان را با یک اتفاق تقریباً تکراری که در بازی های زیادی رخ داده، مواجه می کند. در ابتدای بازی اطلاعات زیادی به بازیکن داده نمی شود و بازیکن با پیشرفت در بازی به مسائل مختلف پی می برد، اما همه چیز بسیار سطحی کار شده و بازی به جز شروع اولیه مرموز، قسمت جالب توجهی در داستان ندارد. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که در طی بازی به صحنه هایی برخواهید خورد که بسیار خوب از کار درآمده اند و حس و حال آن فضا و آنچه بر دیگران می گذرد را می توان حس کرد. در کنار داستان اصلی، مأموریت های فرعی هم دارای نکات جالب توجهی هستند و انجام دادن آن ها به درک بهتر محیط و اتفاقات بازی کمک می کند. شروع بازی بسیار عالی است و بازیکنان با فضای مرموز بازی می توانند ارتباط برقرار کنند، اما داستان کشش لازم را در ادامه بازی ندارد و در برخی قسمت ها مأموریت ها بدون توجه به داستان بازی سپری می شوند.

گرافیک

مانند همه بازی هایی که استودیوی Techland سازنده آن ها است، این بازی نیز با موتور بازیسازی Chrome 5 ساخته شده است. این موتور بازیسازی قدرت خلق مناظر طبیعی بسیار زیبایی را دارد و در عنوان های قبلی Techland هم این موضوع کاملاً مشخص بود (البته به جز بازی Call of Juarez :The Cartel). در این بازی با جزیره بزرگی روبرو خواهید بود که می توانید به قسمت های مختلف آن بروید. با این گردش ها می توانید شاهد طراحی خوب سازندگان و نمایش قابل قبولی باشید که محیط های بازی پیش روی شما قرار می دهند. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که طراحی محیط های جنگلی بازی را به طور کلی می توان در سطح خوبی دانست، اما در جزئیات دارای ضعف های متعددی هم هستند.

به طور مثال، یکی از مشکلات بازی، دیر پردازش شدن بافت ها است. این مشکل به دفعات زیاد در طول بازی دیده می شود و از زیبایی بازی کاسته است. از قسمت های جالب توجه بازی، طراحی زامبی های آن است. زامبی های این عنوان در مقایسه با موجوداتی که در عنوان هایی مانند Left 4 Dead مشاهده کرده بودیم، از طراحی بسیار بهتری برخوردار هستند و سازندگان به نکته های خوبی برای طراحی آن ها توجه کرده اند. اما موضوع اصلی تعداد آن ها است. همیشه تعداد زامبی های یک شکل در بازی بیش از حد است و شما با تکرار آن ها مواجه می شوید. در حالیکه مدل های زامبی ها هم از تنوع خوبی برخوردار است، این موضوع در بازی به چشم می خورد.

از دیگر مشکلات بازی در این قسمت، برش های صفحه (Screen Tearing) است. این مشکل هم در طول بازی به دفعات زیاد دیده می شود و آنقدر زیاد است که ممکن است روی روند بازی شما تأثیرگذار باشد. کیفیت بافت های بازی آنچنان که باید بالا نیست و از کیفیت متوسطی برخوردار هستند. این موضوع باعث شده که گرافیک بازی شگفت انگیز به نظر نرسد. طراحی شخصیت های بازی نیز در نوع خود جالب توجه است، اما بسیار بی روح و بی احساس هستند. انیمشن هایی که برای آن ها طراحی شده، خوب نیستند و این موضوع باعث شده که آن ها بسیار بی احساس و خشک به نظر برسند. ضعف انیمیشن های به کار رفته برای شخصیت های بازی از زیبایی های این عنوان کم کرده است.

موسیقی/صداگذاری

این عنوان از موسیقی خوبی بهره می برد و سازندگان با خلق موسیقی های هیجان انگیز، مرموز و کمی ترسناک، فضای خوبی برای بازی به وجود آورده اند. موسیقی پخش شده در زمان Loading بازی نیز در نوع خود جالب توجه است و حس خوبی به بازیکن می بخشد. از طرفی در جریان بازی موسیقی خاصی پخش نمی شود و بیشتر صدای محیط و صدای درگیری زامبی ها به گوش می رسد. این موضوع باعث شده که بازیکن هیچ وقت گول مناظر طبیعی بازی را نخورد و همواره خطر را در نزدیکی اش احساس کند. دیالوگ های نسبتاً خوبی بین شخصیت های بازی رد و بدل می شوند که با صداگذاری تقریباً خوبی همراه هستند. نکته اصلی اینجاست که شخصیت های بازی نسبت به طرز بیان دیالوگ ها، از خود واکنش نشان نمی دهند. عدم طراحی انیمیشن های خوب برای صورت و نبود هماهنگی در حرکت لب ها با دیالوگ ها باعث شده که شخصیت های بازی کاملاً معمولی و بی احساس به نظر برسند.

گیم پلی

بازی Dead Island از گیم پلی خوبی برخوردار است که روند بازی را بسیار هیجان انگیز کرده است. این عنوان از جمله بازی هایی است که حالت اول-شخص در آن به خوبی اعمال شده است. دوربین با تکان ها و لرزش های خوبی همراه است و به خوبی حرکات شخصیت اصلی را به نمایش درمی آورد. دوربین دقیقاً نقش چشم های شخصیت اصلی بازی را ایفا می کند و شما با کنترل شخصیت اصلی با حالت های دید یک انسان روبرو می شوید. همانطور که گفته شد، بازی در جزیره بزرگی اتفاق می افتد و در طول جریان بازی هم به قسمت های مختلف آن می روید. مأموریت های بسیار زیادی برای این عنوان طراحی شده که در هر کدام از آن ها باید به خواسته چند نفر رسیدگی کنید.

مراحل فرعی زیادی هم در کنار خط داستانی اصلی بازی وجود دارند که می توانید آن ها را انجام دهید. البته انجام مأموریت های فرعی اجباری نیست و بازیکن می تواند با شنیدن نوع مأموریت و خطرات پیش رو، آن را بپذیرد یا رد کند. بازی کاملاً Sandbox طراحی شده و بازیکن در طول مراحل می تواند به قسمت های مختلف برود و کارهای گوناگونی را انجام دهد، اما باید به این موضوع هم توجه کرد که در هر نقطه این جزیره، زامبی ها در کمین هستند. در این بازی از اکثر وسائلی که در محیط دیده می شوند، می توان به عنوان سلاح استفاده کرد که هر وسیله به مدت محدودی قابل استفاده است و پس از آن باید دنبال یک جایگزین مناسب باشید.

در صورت نداشتن سلاح هم می توانید با مشت به استقبال زامبی ها بروید! مبارزه به صورت تن به تن هم جالب از کار درآمده و با صحنه های QTE همراه است. البته در صورتی که تعداد زامبی ها زیاد باشد، چه با دست خالی باشید و چه با سلاحی مانند یک میله آهنی، نمی توانید زامبی ها را از بین ببرید. در این حالت بهتر است فرار را بر قرار ترجیح دهید. همان طور که در ابتدا به این موضوع اشاره کردیم، بازی به بازیکن این امکان را می دهد که یکی از چهار شخصیت موجود در بازی را انتخاب کند و با آن ها وارد بازی شود، اما بازیکنان می توانند این شخصیت ها را به آن صورت که می خواهند تغییر دهند. المان های RPG خوبی هم در بازی قرار گرفته که بر جریان بازی تأثیرگذار هستند. در طول بازی می توانید سلاح های خود را ارتقاء دهید و چیزهای جدیدی خریداری کنید. همچنین یک ارتقاء درختی نیز برای شخصیت اصلی بازی طراحی شده که می توانید از آن استفاده کنید و قدرت های او را افزایش دهید. قسمت های تیراندازی بازی نیز هیجان انگیز هستند، اما به دلیل مهمات کم و نبود سلاح های زیاد در طول بازی، بیشتر جریان بازی را با سلاح های سرد پشت سر می گذارید. قسمت چندنفره و Co-Op این بازی نیز از هیجان خوبی برخوردار است و بازیکنان می توانند این بازی را به صورت چهار نفره هم تجربه کنند.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان بازی Dead Island را یک بازی قابل قبول قلمداد کرد. البته ضعف های متعددی در طول بازی دیده می شوند که هیجان بازی و گیم پلی خوب آن باعث می شود که توجه کمتری به این قسمت صورت بگیرد.  این بازی را نمی توان جزو عنوان های تأثیرگذار نام برد، اما بازی کردن آن تجربه جدیدی را به همراه دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • در این شهر...
  • پری دانلود
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بگو هستی2 و آدرس begoohasti2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 100
بازدید کل : 53515
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 100
بازدید کل : 53515
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید